Porträttfotografering i Stockholm med Elisa

I somras blev jag kontaktad av Elisa, en tjej som ville ha proffesionella bilder till sitt portfolio som statist. Hon hade sett bilderna jag hade tagit på Toivo tidigare och ville ha samma stil på bilderna. Jag blev inte särskilt förvånad, ljussättningsstilen är samma som Dylan Patrick brukar när han fotograferar (bl a) kändisar i Los Angeles, USA. Stilen är väldigt utmärkande och glamorös med smickrande ljus och suddiga bakgrunder med starka färger.

Porträttfotografering

Porträtt av en statist med massa positiv energi, Elisa

Det som slog mig när jag arbetade med Elisa var hennes tålamod och intresse för tekniken och ljussättningen samt hennes energi och repetoar. Det märktes att hon arbetade som skådespelerska, i princip varannan bild jag tog på henne var unik. Hon ändrade konstant sina uttryck känslan hon förmedlade! Jag hade nästan 500 exponeringar när jag väl kom hem och hade svårt att sortera ut de bästa. Som jämförelse, jag brukar vara nöjd efter ca 150 exponeringar under en porträttsession – det brukar räcka gott och väl!

Eftersom hon hade så mycket energi och stort repetoar provade vi lite andra bilder också, här är några av dem:

porträttfotografering

Elisa visar upp lite av sin energi!

porträttfotografering

Repetoar av en statist, hon kan sitta still också! 🙂

Vad tycker ni, lyckades jag porträttera hennes färglada personlighet?

Tekniknörderi:

Första bilden togs med klassisk ”Clam Shell”-lighting á la Dylan Patrick. En 120cm Octa till vänster om kameran som rikades en bit ovanför modellen vinklad ca 45 grader nedåt. Som upplättning användes silversidan av en reflektor direkt under oktan vinklad 45 grader uppåt (som en musselskal = Clam Shell). Till höger om kameran och bakom modellen finns ytterligare en speedlite zoomad i 120mm som ger en ljusklick på håret och lite på ansiktet. Som vanligt använder jag mig av Canons 600EX-RT blixtar med radiosändare. Objektivet är Canons 70-200mm f2.8L IS II.

De andra två bilderna togs med samma okta till höger om kameran riktad paralellt med marken och rakt på modellen. Till vänster om kameran fanns en naken speedlite zoomad i 20mm för att lätta upp skuggorna lite. Objektivet är Canons 24-70mm f2.8L II

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

För att kommentera, lös ekvationen: * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.