Hur kan rätt enkelt man få bra bilder inom naturofotografering

När jag började fotografera och tittade på andras bilder lade jag en rätt stor vikt på hur de gjorde. En sak som jag aldrig förstod mig på var de fantastiska fotografierna på djur och natur som folk tog. Superskarpa, vackra, mystiska och ibland lite humoristiska. Det tog ett tag att förstå att det är som en livsstil att fotografera natur;

– För att få bra ljus, måste man gå ut mitt i natten och fotografera under soluppgång eller solnedgång.
– För att få bra bilder på djur, vänta – vänta – vänta. Ibland över 12h på ett och samma ställe, i ditt lilla camouflageklädda gömställe.
– För att inte förlita dig helt på tur, locka med mat.
– Köp ett dyrt 100 000+ kr objektiv så att du kommer -riktigt-nära- och får skarpa bilder

Jag kände rätt snabbt att det där med naturfotografering, det var inte min grej. Åtminstone inte enligt konstens alla regler, så jag bestämde mig för att fuska lite grann.

Förra helgen åkte jag och min fru till en jättefin stuga som hade hyrt över helgen, och till hennes stora glädje ( typ.. 🙂 ) tog jag med mig min kamera. Här skulle det fotas natur! Fast med en liten twist.

– Jag orkar inte stiga upp mitt i natten, en blixt med full CTO filter (ett orange filter som färgar blixtljuset, ja.. orange) för att simulera soluppgång/solnedgång.
– Sitta på altanen under lunchen och lägga upp en liten hög med popcorn och bröd med kameran redo.
– Sitt tillräckligt nära popcornhögen för att slippa spendera hundratusen kronor på ett superteleobjektiv.

Tog en mobilbild på uppställningen av scenariot. Man kan se blixten och popcornhögen

Tog en mobilbild på uppställningen av scenariot. Man kan se blixten och popcornhögen

Här är en mobilbild från stolen jag satt på:

Väldigt bekvämt faktiskt. Sen var det bara att vänta! Här är några resultat:

Blåmes Blåmes Blåmes

Tekniknörderi: För den som undrar, objektivet jag använde var mitt Canon 70-200mm f2.8 med en 2x Extender III som dubblerar objektivets egenskaper och gör den ett effektivt 400mm f5.6 objektiv. Tillsammans med min Canon 60D blir det ett 600mm zoom-objektiv. Efterbearbetningen gjordes i Lightroom.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

För att kommentera, lös ekvationen: * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.